Monday 28 September 2020

Facade

 Velkommen, 

´´Facade´´




Dette blog vil indeholde information omkring mine facader. 
 
Billede af min facade tegning vedhæftet: 
 


Facade tegningen viser huset set udefra. 
En facade tegning er flad - ikke perspektivtegning, ligesom et skitseforslag eksempelvis kan være. Det er et rent teknisk værktøj, der viser kommunen, bygherren og håndværkerne, hvordan husets facade skal se ud. 

Facade tegningen viser bandt andet placeringen af vinduer og døre, taghældningen, terrænets og huset højde. 

Det er ikke kun husets front der vises på facade tegningen - alle relevante vinkler ses på facade tegningen. (Nord, Syd, Øst, Vest) 

Jeg vil nu uddybe min begrundelse af valg, jeg har taget i form af min facade.

Vinduer: 
Nogen vil måske bide mærke i, at jeg har valgt familiens Jensens vinduer ikke skal gå ned til jorden. Det har jeg gjort, fordi jeg synes der er bedre indretnings muligheder for familien i stuen og køkkenet. Der er allerede meget lys, fra de mange vinduer og terrasse døre, så jeg synes ikke de mister noget lys pga. det. Derfor var det et godt valg, at have vinduerne mindre, så familien også har mere plads, til at evt. have en kommode under, eller andet. - Der er også mindre, at gøre rent for familien, som havde nævnt de gerne vil have det så vedligeholdes frit som muligt. 

Nord, Syd, Øst, Vest:


Familiens terrasse er vendt mod Nord/Øst. Der får familien glæde af, at nyde solen om morgen. Solen stiger op i øst, og derfor vil familien have mulighed for, at samle en masse energi før en travl arbejdsdag. Til venstre for deres terrasse ligger noget, at have også mod Nord. Det er dejligt, da familien også har mulighed for skygge de varme dage, hvis der er behovet for det. Det er rart, når træer og huse skærmer rigtig godt for den varme eftermiddags- og aften sol.  
Ved at have familiens terrasse/have mode både Nord og Øst, gør de har muligheden for, at netop nyde lidt af begge dele. Derfor får vi dækket et extra behov. 
Dette giver også familien en dejlig sol, ind i køkkenet og stuen om morgen. 
________________________________________________________________________________


Familiens værelser ligger mod Syd/Vest. Det er ud mod deres anden siden af haven. Det er rigtig rart, at ikke have morgensolen ind i værelserne. Det gør også, at familien ikke får lyset ind på værelserne tidligt, og derfor kan sove for håbeligt lidt længere når der er mulighed for dette. 
__________________________________________________________________________________



Ved terrassedøren ind mod stuen/køkkenet kommer der den dejlige morgen sol. Det skønt for familien, når man er oppe tidligt, og måske skal have en lang arbejdes dag eller man har weekend, og rigtig kan nyde det. Samt. er den dejlige sol i løbet af dagen mod syd, så familien kan nyde dagen i haven sammen. Hoveddøren ligger mod Nord/vest og det ikke fordi, det har den største betydning for familien, men pga. den er der, har det gjort det muligt for familien, at nyde solen i den anden ende af bygningen. 
___________________________________________________________________________________

Andet relevant for facade tegning: 
Min facade har rednings åbninger på, så man kan se hvor de forskellige er placeret på huset.  

Der er også beregnet Koter (Tagryg, Ok og UK vinduer, UK sokkel, terræn)

Placering af vinduer og yderdøre (Markeret med opluk) 

_____

Dette var min facade tegning. 
-Mie 
  




No comments:

Post a Comment

Projekt Revit: Billeder af hus

  Revit: Billeder af forskellige dele af huset.  Her deler jeg nogle før og efter billeder.  Før: Efter: ___________________________________...